Mayonaise

image

De lekkerste van alle sauzen blijft voor mij toch de mayonaise althans GOEDE mayonaise. Goede mayonaise is romig en zurig en heeft weinig tot niets te maken met de frietsaus die je krijgt als je bij de snackbar “een patatje met” of “een patatje mayo” bestelt. Mayonaise is niet zoet, zoals de meeste Nederlandse potjesmayonaises, bah! Toen ik nog niet de mayonaise zelf maakte nam ik steevast mayonaise uit België mee, mocht ik daar eens (in de buurt) zijn. In de Nederlandse supermarkten is het vaak zoeken naar goede en of Belgische mayonaise en dan betaal je ook nog eens het volle pond. Inmiddels ben ik al geruime tijd gestopt met dat zoeken en maak ik altijd zelf mijn mayonaise. Met deze methode is dat overigens een fluitje van cent en dat voor ongeveer vijfenveertig cent per vier deciliter. Nadeel is wel dat de saus in verband met het gebruik van verse eieren in het tijdsbestek van één week moet worden gebruikt. Hier in Huize Meijerink is dat overigens geen probleem. Heerlijk bij de frieten, door de salade of gewoon als broodbeleg in plaats van boter. Dat laatste echter niet in combinatie met zoet broodbeleg maar dat eet ik eigenlijk toch bijna nooit. Wel goed in de koelkast bewaren. Het mooie houten lepeltje in de pot is gemaakt door @skip_66

bron: Kookschrift van een kookgek – Joop Braakhekke

Ingrediënten: (voor 4 dl)
-1 ei (zo vers mogelijk)
-50cl azijn
-3dl (neutrale) olie (NB geen olijfolie, hooguit een eetlepel als onderdeel van de rest van de olie.)
-flinke theelepel mosterd, de soort maakt niet uit maar ik heb een voorkeur voor Dyon mosterd
-peper, zout

Nodig:
-staafmixer
-Leeg en schoon pindakaaspotje van 5 deciliter, de hals en pot moeten net breed genoeg zijn om de staafmixer er tot op de bodem in te zetten, anders eerst de mayonaise bereiden in een smalle hoge beker.

Bereiden:
-Breek het ei op de rand van het potje en laat het ei voorzichtig via de zijkant op de bodem glijden. Let wel de dooier MOET heel blijven.
-Voeg daarna de mosterd , peper en zout toe. Let op, NIET roeren!
-Giet daarna voorzichtig eerst de azijn en daarna de olie in de pot. Ik doe dit altijd via de bolle kant van een eetlepel en laat het zo via de zijkant van het potje in de pot stromen. De eierdooier moet namelijk heel blijven, anders mislukt het.
-Zet de staafmixer voorzichtig op de bodem, over de dooier heen. Zet de staafmixer aan, laat hem even draaien totdat je de emulsie ziet ontstaan en trek de staafmixer dan tergend langzaam naar boven. Ik blijf deze methode iedere keer weer een klein wonder vinden.

Tip:
-Trek even een keukenschort aan, de mayonaise is me namelijk al wel eens een keer over de blouse en om de oren gevlogen.

Plaats een reactie